Home | Klantenservice

Waar kunnen wij je bij helpen?



Op deze pagina vind je de antwoorden op onze meestgestelde vragen. Om het zoeken zo gemakkelijk mogelijk te maken, zijn alle antwoorden geordend per onderwerp. Mocht het antwoord op jouw vraag er toch niet bij staan? Neem dan contact met ons op. 

Wil je gegevens aanpassen? Regel het gemakkelijk en snel zelf, door in te loggen op ons klantportaal.

 

Inloggen klantportaal


 

Onze top 5 meest gestelde vragen

De uurprijs voor elektriciteit is gebaseerd op:

  • De per uur variërende marktprijs; EPEX Day Ahead in €/kWh. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen normaal- en/of daluren.
  • De inkoopvergoeding voor levering in €/kWh. Dit is een vergoeding in €/kWh die wij betalen voor de inkoop van energie en de afhandeling van Elektriciteit op de energiebeurs. 
  • De inkoop vergoeding voor een Certificaat van Oorsprong (CvO), dit betreft grijze stroom en deze registreren wij voor de volledige hoeveelheid van je stroomverbruik.
  • Het leveringstarief wordt vermeerderd met energiebelasting, BTW en eventueel andere van overheidswege opgelegde toeslagen. 

De dagprijs voor gas is gebaseerd op:

  • De per dag variërende marktprijs; LEBA DA via ICE in €/m³
  • De inkoopvergoeding in €/m³. Dit is een vergoeding in €/m³ die wij betalen voor de inkoop en afhandeling van Gas op de energiebeurs en het afstemmen van de levering van gas op het werkelijke verbruiksprofiel.
  • De landelijke transportkosten in €/m³. Dit is een vergoeding voor het transport van het gas over het landelijke net. Deze toeslag verschilt jaarlijks en varieert per profiel. GTS bepaalt en publiceert alle bovengenoemde tarieven op haar website. De toeslag en kosten worden één-op-één aan je doorbelast en in rekening gebracht.
  • Het leveringstarief wordt vermeerderd met energiebelasting, BTW en eventueel andere van overheidswege opgelegde toeslagen. 

Voor jouw maandbedrag berekenen we de totale kosten voor een heel jaar vooruit. Dit doen wij op basis van je verbruiksprofiel, je eventuele eigen opwek, je adres en de prijzen van de afgelopen 2 weken. Op basis van die berekening ontvang je eerst twee voorschotten, daarna vindt er per maand een verrekening plaats op basis van werkelijk verbruik.

Wij houden niet van verrassingen achteraf. Om te voorkomen dat je aan het einde van het jaar schrikt van je jaarrekening, volgen wij de ontwikkelingen in de energiemarkt. Concreet kan dat een verhoging of verlaging van je maandbedrag betekenen. We houden hierbij rekening met energieprijzen, het actuele BTW-tarief (9% of 21%) en je verwachte jaarverbruik. Het kan dus gebeuren dat je maandafrekening ineens iets hoger of lager uitvalt. Heb je daarover vragen, bel of mail dan gerust even met onze support-afdeling.

Voor alle elektriciteit die je meer opwekt dan verbruikt geldt een terugleververgoeding die gelijk is aan de EPEX Day Ahead gewogen gemiddelde uurprijs. Daarnaast betaal je ook een inkoopvergoeding voor teruglevering per kWh. 

Kies je voor een dynamisch contract bij Energie Monster? Dan gaat een slimme meter nuttig werk doen. De slimme meter geeft namelijk automatisch en realtime de meterstanden door aan je netbeheerder en energieleverancier. 

Heb je nog ouderwetse (draaischijf)meters of meters van de eerste digitale generatie? Dan adviseren wij deze z.s.m. te laten vervangen door je netbeheerder. De installatie hiervan kun je aanvragen via de website van je netbeheerder. De installatie hiervan is in principe gratis, wanneer je de installatie aangeboden krijgt vanuit de netbeheerder. Ben je nog niet aan de beurt? Dan bedragen de kosten hiervan €72,60. 

FAQ's per onderwerp

Energiemarkt 

Vragen over de huidige energiemarkt en energieprijzen? De antwoorden vind je hier.

Contract aanvraag 

Hier vind je alles over het aangaan van een energiecontract met Energie Monster.

Energiecontract

Lees meer over het energiecontract dat wij aanbieden. 

Slimme meter en standen

Alles over jouw energiemeter(s) en de kosten die je betaalt aan de netbeheerder.

Betalen 

Heb je een vraag over je het betalen van je energiefactuur? Het antwoord vind je hier.

Terugleveren

Wek jij zelf energie op en wil je terugleveren? Hier lees je er meer over.

Gemakkelijk 

zelf regelen

Wijzig eenvoudig zelf je persoonlijke gegevens of je contactgevens. Log in op het Energie Monster klantportaal en regel de praktische zaken gewoon zelf.  


Inloggen klantportaal


Contact met Energie Monster

Bellen  

Wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 09.00 t/m 17.00 uur. 

085-008 1565

Bericht

Of stuur ons een bericht met je vraag via ons contactformulier.

Naar contactformulier

Email

Stuur je ons liever een e-mail? Geen probleem. 

Stuur een e-mail