Klantenservice | Betalen

Mijn maandbedrag

Voor jouw maandbedrag berekenen we de totale kosten voor een heel jaar vooruit. Dit doen wij op basis van je verbruiksprofiel, je eventuele eigen opwek, je adres en de prijzen van de afgelopen 2 weken. Op basis van die berekening ontvang je eerst twee voorschotten, daarna vindt er per maand een verrekening plaats op basis van werkelijk verbruik.

Je kunt je maandbedrag zelf wijzigen via ons klantportaal. Houd er wel rekening mee dat je wijziging invloed kan hebben op je jaarafrekening. Bij Energie Monster berekenen we je maandbedrag op basis van je verbruiksgegevens en het actuele BTW-tarief en proberen we te zorgen voor een begrijpelijke jaarafrekening met een zo klein mogelijk verschil tussen verwachting en werkelijkheid.

Energie Monster houdt niet van verrassingen achteraf. Om te voorkomen dat je aan het einde van het jaar schrikt van je jaarrekening, volgen wij de ontwikkelingen in de energiemarkt. Concreet kan dat een verhoging of verlaging van je maandbedrag betekenen. We houden hierbij rekening met energieprijzen, het actuele BTW-tarief (9% of 21%) en je verwachte jaarverbruik. Het kan dus gebeuren dat je maandafrekening ineens iets hoger of lager uitvalt. Heb je daarover vragen, bel of mail dan gerust even met de support-afdeling van Energie Monster.

De energieprijzen zijn de laatste tijd een dagelijks nieuwsonderwerp geweest. Aan de hoogte kunnen energieleveranciers in ons land weinig veranderen en de regering doet haar uiterste best om de absurde prijsstijgingen te compenseren. Het enige dat Energie Monster als energieleverancier en –inkoper kan doen, is zo scherp mogelijk inkopen en zo gunstig mogelijk leveren. Maar onvoorziene prijsstijgingen kunnen wij ook niet vermijden en zijn dus genoodzaakt de prijsstijgingen door te voeren. Houd je dus goed op de hoogte van de overheidsregelingen.

Verbruiksprofielen zijn curves op basis van een cijfertabel dat per kwartier (voor elektriciteit) of per uur (voor aardgas) van een volledig jaar het relatieve verbruik weergeeft voor een bepaald type klanten. 

In aanloop naar het prijsplafond dat ingaat per 1 januari 2023 verstrekt de overheid een energiecompensatie van €190,- per maand over november en december 2022. Deze energiecompensatie ontvang je via je energieleverancier. 

In de maanden november en december 2022 ontvang je daarom van ons een creditnota van €190,-. Dit bedrag wordt in de daarop volgende maanden (december en januari) uitbetaald op het bij ons bekende rekeningnummer. Heb je nog openstaande facturen? Dan wordt het creditbedrag daarmee verrekend. 

Facturen en betalen

Je kunt bij Energie Monster alleen betalen via automatische incasso.  

Iedere maand ontvang je de maandfactuur per e-mail. Wil je een overzicht zien van alle reeds ontvangen facturen? Dat kan! Log in op ons klantportaal, daar vind je alle facturen die reeds aan je verstuurd zijn. 

Mocht het een keer voorkomen dat een incassopoging is mislukt? Dan zullen wij een nieuwe incasso-poging doen. 

Je bent zelf verantwoordelijk voor voldoende saldo op de betreffende betaalrekening. Wanneer ook deze incasso-poging mislukt ontvang je van ons een betalingsherinnering. Ook kunnen we bij het uitblijven van een betaling besluiten om te stoppen met leveren van energie.

Wil je de automatische incasso wijzigen naar een nieuw rekeningnummer? Neem dan contact op met onze support-afdeling. Zij kunnen je helpen met een nieuwe incasso-machtiging. 

Onze incassodatum is standaard rond de 22e van de maand. 

Het afsluiten van energie gebeurt niet zomaar, daar gaan meerdere betalingsherinneringen en correspondenties aan vooraf. Als je geen afsluiting wilt, neem dan zo snel mogelijk contact op met onze support-afdeling. Zij kunnen je vertellen wat er mogelijk is om deze ongewenste situaties te voorkomen.